2022
In de in juni 2022 door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat gepubliceerde ‘Routekaart windenergie op zee 2030/2031’ zijn nieuwe windgebieden op de Noordzee aangewezen. Een van die nieuwe windgebieden is Nederwiek waar in totaal 6 GW aan vermogen opgewekt moet worden.
Het project Nederwiek 3 van TenneT is een van de 2 GW verbindingen waarmee het opgewekte vermogen naar het hoogspanningsnet op land wordt afgevoerd. Onderdelen van het project zijn de realisatie van een platform op zee waar de opgewekte wisselspanning omgezet wordt naar 525 kV gelijkspanning, een gelijkstroom kabelverbinding naar land, een nieuw te bouwen converterstation waar de gelijkspanning naar 380 kV wisselspanning wordt omgezet en de aansluiting op het bestaande hoogspanningsnet. De aansluiting op het landelijk hoogspanningsnet is in Moerdijk of Geertruidenberg voorzien.
Omniplanner Martijn Haman is als senior projectleider vergunningmanagement betrokken bij dit project. Martijn brengt zijn kennis en ervaring van vergunningmanagement en offshore projecten in en zorgt voor de ruimtelijke planologische procedures. Het eindresultaat is de oplevering van het project in 2031 zodat elektriciteit opgewekt door het windpark naar land getransporteerd kan worden.
Doel is het tijdig verkrijgen van onherroepelijke besluiten waardoor de realisatie van het project volgens planning kan plaatsvinden.
2022-2023
De landelijke problematiek rondom stikstofuitstoot raakt ook de provincie Utrecht. De provincie is bevoegd gezag voor vergunningverlening, maar is ook verantwoordelijk voor het herstel en behoud van stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden.
In de aanpak van het stikstof wil de provincie Utrecht samen met haar partners uitvoering geven aan het herstel van de Natura2000 gebieden en zorgen voor een reductie van de stikstof uitstoot. In juli 2020 is hiervoor een gebiedsgerichte aanpak vastgesteld door de provinciale staten. Er zijn drie gebiedstafels opgericht waar de provincie en haar partners aan deelnemen. Elke gebiedstafel gaat over drie Natura2000 gebieden. De gebiedstafels dienen meerdere doelen. Gezamenlijk wordt de opgave bepaald en gezocht naar oplossingsrichtingen om de natuur te herstellen, reductie te realiseren en om economische activiteiten mogelijk te maken.
Omniplan vervult de rol van procesmanager voor de aanpak stikstof bij de provincie Utrecht. Verantwoordelijkheden als het vormgeven van de aanpak stikstof en het opzetten en tevens aansturen van het team zijn onderdeel van de functie. Ook de uitvoering van de gebiedsgerichte aanpak valt onder de verantwoordelijkheden van de procesmanager.
2020
Handhavers van de gemeente Amsterdam volgen diverse opleidingen om hun kennis op peil te houden en zich verder te ontwikkelen. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen verplichte opleidingen die wettelijk en bestuurlijk verplicht zijn en additionele opleidingen gericht op verdieping en verbreding. Gemeente Amsterdam en in het bijzonder de directie Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte (THOR) wenst geholpen te worden met het rechtmatig en doelmatig inkopen van de opleidingen.
Omniplan helpt de directie Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte met het opzetten en realiseren van een doelmatige en rechtmatige Europese aanbesteding. Dit uit zich in het opstellen van een programma van eisen (PvE) en deze tezamen met de inkoopstrategie en de marktverkenning als input voor de aanbesteding te gebruiken. Omniplan is eindverantwoordelijk voor het juist en correct doorlopen van alle procedures gepaard gaande met een Europese aanbesteding. Uiteindelijk is de nieuwe overeenkomst in januari 2021 van start gegaan.
2020-2021
Begin 2020 is de routekaart Amsterdam klimaatneutraal gepubliceerd. Met deze routekaart continueert Amsterdam haar lijn van energieneutraal bouwen. In de toekomst wordt er uitsluitend energieneutraal gebouwd. Een gebouw is energieneutraal als het verwarmen en koelen van het gebouw minder energie kost dan het gebouw zelf aan energie opwekt of verkrijgt uit een duurzame warmte- en/of koudebron.
Per 1 januari 2021 wordt de energieprestatie van nieuwbouw bepaald aan de hand van de nieuwe landelijke BENG-normering (Bijna Energie Neutrale Gebouwen). Amsterdam wil de huidige norm van EPC < 0,2 continueren in 2021. Op het moment dat de landelijk norm van EPC verandert naar BENG, verandert Amsterdam haar eigen, ambitieuzere normen ook. Daarom vertaalt Amsterdam de EPC < 0 ,2 naar de BENG systematiek, wat resulteert in de Amsterdamse BENG. Deze vertaling wordt gedaan door de bouwverordening Amsterdam aan te passen.
Ruimte en Duurzaamheid heeft binnen het programma Amsterdam Klimaatneutraal procesmanagers vanuit Omniplan werkzaam. De procesmanagers begeleiden de overgang van de EPC 0,2 naar de Amsterdamse BENG voor woningen en zorgt voor de vaststelling van de bouwverordening.
Referentie render foto: hautamsterdam.nl
2020-2022
Windpark Greenport Venlo wordt ontwikkeld op ‘Greenport Venlo’. Dit is een gebied dat bestaat uit bedrijventerreinen, natuurlandschappen en een zandwin-gebied. Het windpark bestaat uit totaal 9 turbines in lijnopstelling langs het spoor. Windpark Greenpark Venlo gaat voor 28.000 huishoudens (60% van de huishoudens in Venlo) stroom opwekken. Windunie realiseert deze ontwikkeling samen met het ABN Amro Energy Transition Fund en Greenchoice. In maart 2019 is het windpark overgenomen van ontwikkelbedrijf Etriplus. Naar verwachting start de bouw begin 2021.
Omniplan is betrokken bij het windpark met een proceduremanager. De proceduremanager is verantwoordelijk voor het regelen van de procedures en vergunningen die het windpark mogelijk gaan maken.
2020 – 2022
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat is – op verzoek van en in samenwerking met netbeheerder TenneT – een voorverkenning gestart naar de mogelijkheden om vanaf circa 2030 grote hoeveelheden duurzaam opgewekte energie in het noorden van het land af te voeren naar andere delen van het land. Als onderdeel van deze voorverkenning vinden er gesprekken plaats met onder meer de provincies en regionale netbeheerders om te bezien wat de verwachte opgave is in 2030 en welke alternatieven mogelijk en gewenst zijn om tot een oplossing voor deze opgave te komen.
Omniplan verzorgt het projectmanagement voor de Brede Verkenning om te komen tot een goed afgestemd plan van aanpak. Daarna zal dat uitgewerkt worden en tot concrete invulling moeten komen samen met de stakeholders en de omgeving. De voorverkenning moet in het voorjaar van 2020 resulteren in een plan van aanpak voor het geschetste vraagstuk.
2020 – 2022
Om het bestaande elektriciteitsnet in Drenthe en Groningen robuust te maken voor de toekomst en aan de groeiende vraag in Noord-Oost Nederland naar transportcapaciteit – met name voor duurzame energie – te voldoen, moet het net worden versterkt en uitgebreid. Dit zorgt er o.a. voor dat duurzame initiatieven kunnen worden aangesloten op het net. Hiervoor moeten twee zonnestations worden bijgebouwd. Momenteel worden hiervoor locatiestudies verricht. Een onderdeel van de netverzwaring Noord-Oost Nederland is de bouw van een hoogspanningsstation op bedrijvenpark Zuid Groningn bij Ter Apelkanaal in de gemeente Westerwolde. Lees hier meer over de bouw van het hoogspanningsstation.
Omniplan verzorgt het projectmanagement voor TenneT tot en met de uitvoering, zodat het planologische deel goed en volgens planning doorlopen wordt en de stakeholders en omgeving goed betrokken zijn. Het resultaat is een goedgekeurd en vergund plan dat met de stakeholders en omgeving tot stand is gekomen en tot uitvoering kan overgaan.
Wil je meer informatie over het project, bekijk dan hier de website.
2020 – 2021
In samenwerking met het team van de stedelijke Bedrijvenstrategie van EZ en R&D is stadsdeel West het initiatief gestart om voor de bedrijventerreinen Westerkwartier & Landlust een kansenkaart te ontwikkelen. De kansenkaart is een methode van co-creatie om de ambities, kansen en mogelijkheden voor de gebieden vanuit het perspectief van de belanghebbenden te inventariseren.
De aanleiding voor dit project is tweeledig. Vanuit stadsdeel West is al langere tijd de behoefte om beter inzicht te krijgen in 1) het functioneren van de bedrijventerreinen Landlust & Westerkwartier en 2) de kansen en mogelijkheden die deze terreinen bieden. Voor de bedrijventerreinen mist een integrale ruimtelijke visie terwijl veel initiatiefnemers een beroep doen op het stadsdeel met betrekking tot de ontwikkelmogelijkheden. Tevens heeft de gemeenteraad op 20 mei de Bedrijvenstrategie vastgesteld waaruit de behoefte komt om het economisch vestigingsklimaat van deze twee bedrijventerreinen te versterken en worden kansen gezien om de terreinen te verdichten, te verduurzamen en beter te laten aansluiten op het omringende stedelijk weefsel.
Vanuit Omniplan is een projectmanager betrokken. De projectmanager is verantwoordelijk voor de voortgang van het project. Daarnaast verzorgt de projectmanager de afstemming met ambtelijke en bestuurlijke opdrachtgevers met betrekking tot voortgang en vervolg. De kansenkaart is een product van belanghebbenden, maar de gemeente stelt zichzelf wel een inspanningsverplichting om na te gaan in hoeverre hieraan vervolgprojecten kunnen worden verbonden. Het resultaat is een kansenkaart die door stakeholders wordt aangeboden aan de betrokken stadsdeelbestuurders en wethouders.
2020 – 2022
Op steeds meer plekken in de Haarlemmermeer zit het elektriciteitsnetwerk aan zijn maximale capaciteit. Om de betrouwbaarheid van de stroomvoorziening in de regio Amsterdam en Haarlemmermeer in de (nabije) toekomst te kunnen waarborgen moet het netwerk worden versterkt en uitgebreid. De voornaamste oorzaken van de nodige verzwaring zijn de snelle groei van energieopwek en de groeiende vraag naar transportcapaciteit van onder meer datacenters, woningbouw en glastuinbouwbedrijven. Ook Schiphol vraagt om meer elektriciteit. Om deze groeiende vraag structureel te kunnen faciliteren moet het regionale en landelijke energienetwerk van Liander en TenneT op korte termijn worden uitgebreid.
De twee nieuwe 150kV-kabelverbindingen van Vijfhuizen naar Nieuwe Meer dragen hier aan bij. In de omgeving van Hoofddorp zijn nieuwe transformatorstations nodig om de levering van de vraag naar elektriciteit in de Haarlemmermeer te kunnen garanderen. Op 27 november 2020 heeft de gemeente Haarlemmermeer aangekondigd dat ze, samen met Liander en TenneT, gaat onderzoeken of er een transformatorstation kan komen aan de Incheonweg, bij bedrijventerrein Schiphol Logistics Park (SLP) in Rozenburg. Dit nieuwe station moet ook verbonden worden met station Vijfhuizen met twee nieuwe 150kV-kabelverbindingen.
Voor deze projecten levert Omniplan de omgevingsmanager. Deze zorgt voor de planologische borging van de projecten in bestemmingsplannen, betrokkenheid van bevoegde gezagen en stakeholders door de projecten af te stemmen op de verschillende belangen, goede inpassing van de traces en het station in de omgeving.
Meer lezen over de verbinding Vijfhuizen – Nieuwe Meer? Klik hier.
Meer lezen over de verbinding in de A4-zone? Klik hier.
2020
De gemeente Amsterdam wenst van een aanbod gestuurd naar een vraag gestuurd opleidingscentrum voor alle medewerkers te komen. Hiermee wenst de gemeente een passend generiek en specifiek aanbod van opleidingen aan te bieden om een aantrekkelijke werkgever voor de ruim 16.000 medewerkers te zijn en te blijven. Het generieke aanbod komt in nauwe samenwerking tussen de Amsterdamse School en de directies tot stand. Om tot een vraag gestuurd opleidingscentrum te komen wil de Amsterdamse School inzicht in de diverse rollen die een opleidingsintermediair kan aannemen, welke consequenties dat met zich meebrengt voor de gemeentelijke organisatie en in hoeverre de gemeente de regie behoudt.
De Amsterdamse School heeft april 2020 Omniplan gevraagd deze scenario’s inzichtelijk te maken. Omniplanners hebben aan de hand van 35 diepte-interviews bestudeerd hoe een leerinterventie tot stand komt in de huidige situatie en hoe een opleidingsintermediair toegevoegde waarde kan bieden en zaken uit handen kan nemen van de gemeente.
Het resultaat is een scenariostudie naar de condities voor de komst van een opleidingsintermediair. De rapportage bestaat uit het huidige scenario van de gemeente Amsterdam zonder opleidingsintermediair en de drie alternatieve scenario’s voor de gemeente mét een opleidingsintermediair.